Men jag får väl fuska – ibland?

En vanlig föreställning när det kommer till dieter är att följer man den 80% av tiden kan man fuska lite 20% av tiden. Tex under helgen.

Det fungerar kanske för helt friska människor som inte har några hälsoproblem. Men låt mig vara mycket tydlig. Om du inte är helt frisk och bestämmer dig för att testa AIP så är det 100% som gäller.

Fortsätt läsa Men jag får väl fuska – ibland?

Min historia

Tänkte jag skulle skriva ner lite vad jag lider av och hur det hittills har förändrats sen jag helt lade om kosten och slutade lyssna på livsmedelsverket etc om vad som är nyttigt och inte.

Min sjukdom

Jag lider av en sjukdom som heter Hidradenitis suppurativa. Eller HS kort och gott. Av någon anledning är sjukdomen nästan helt okänd för de flesta, till och med läkare och sjukvårdspersonal, trots att uppskattningsvis en av 100 personer lider av den.

Kortfattat är det en hudsjukdom där talg och/eller svettkörtlar blir inflammerade och ger upphov till smärtsamma bölder och svårläkta sår. Det finns naturligtvis olika grader i helvetet och många drabbade vet nog inte att de har just HS.

För mig tog det flera år innan jag fick diagnosen trots att jag är svårt drabbad gått hos en hudläkare vid ett universitetssjukhus. Länge trodde man liksom att det var en svår form av acne. Vilket jag hade när jag var yngre men sen blev det någonting annat.

Fortsätt läsa Min historia

Mjölksyrade grönsaker

Många är medvetna om att fil och yogurt med levande bakteriekultur är bra för magen då den innehåller flera av de goda bakterierna. Men vi som inte kan äta mjölkprodukter då? Jo, samma bakterier finns i det som kallas mjölksyrade grönsaker.

Det har ingenting med mjölk att göra men heter så för att syran som produceras av bakterierna kallas mjölksyra då den först upptäcktes i det sammanhanget för länge sen.

Faktum är att mjölksyrade grönsaker både är enkelt att göra, nyttigt och gott. I en enda deciliter syrad kål kan det finnas mer bakterier än i en hel burk med probiotika!

Det går att köpa syrade grönsaker i affären med men se upp så att den inte är pastöriserad. Om den är det då är alla bakterier döda. Tips, opastöriserad finns bara i kyldiskarna.

Men det är också lätt att göra själv:

Fortsätt läsa Mjölksyrade grönsaker

Var snäll mot magen

Att ha en hälsosam balans i tarmfloran är väldigt viktigt för att må bra. Det verkar som att tarmflorans betydelse anses viktigare och viktigare ju mer forskarna studerar den.

Kanske är det inte så konstigt med tanke på att vi har ungefär 10 gånger fler mikroorganismer i tarmen än vad vi har celler i kroppen! Tänker man på det några gånger så inser man lätt att tarmflorans sammansättning borde påverka oss på flera sätt.

Den västerländska kosten är i grunden förödande med allt socker och snabba kolhydrater. Det är många bakterier och svampar som älskar den maten och som kan växa sig oproportionerligt starka på bekostnad av bakteriestammar som gillar mer fibrer och komplexa kolhydrater.

Utöver det så äter många antibiotika då och då. Skulle tro att de flesta i Sverige någon gång i livet har ätit antibiotika. Även en antibiotika kur stör tarmfloran och äter man dessutom fel mat så kanske den aldrig återhämtar sig utan hjälp.

Probiotika

Det kan vara bra att tillföra mer goda bakterier för att hjälpa magen på traven. Notera att det nästan bara är någon ide med det om man redan lagt om kosten till en mer vänlig variant. Det går att köpa probiotika på burk eller så gör man egen! Som dessutom smakar gott och innehåller en massa andra nyttigheter.